جراحی بی‌سابقه برای «لبخند زیبا»

جراحی بی‌سابقه برای «لبخند زیبا»

 یک دختر ۱۱ ساله مبتلا به فلج یک طرفی صورت، با کمک عمل جراحی موفقیت آمیز پیوند ماهیچه توانست برای نخستین بار لبخند بزند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ، بیماری «نیکول سرنا – گونزالز» اهل ویرجینیا آمریکا در زمان تولد فلج یک طرفی صورت تشخیص داده شد که از بستن چشم راست، لبخند با طرف راست صورت یا استفاده از سمت راست صورت برای نشان دادن احساسات جلوگیری می‌کرد.

پزشکان در ابتدا به خانواده او گفتند که که این وضعیت ممکن است در زمان تولد به علت فشار صورت روی چیزی حادث شده باشد و ممکن است بر طرف شود.

خانواده این دختر سال‌ها به دنبال درمان مناسب برای این مشکل بودند تا سرانجام پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و پس از وقفه ناشی از کرونا، دکتر «پاتریک بایرن» و تیم همکار او با انجام یک جراحی ۱۰ ساعته به این دختر امکان دادند تا به آرامی بتواند از سمت راست خود استفاده کند و لبخند بزند.

این فرایند موسوم به انتقال بافت آزاد ماهیچه (trivector gracilis free tissue transfer) اولین رویه‌ای است که انقباض پلک پایین و اطراف چشم را ایجاد می‌کند و یک لبخند طبیعی تولید می‌کند. نیکول اولین فردی است که این جراحی را تجربه کرده است.

مشکل یا نارسایی نیکول موسوم به فلج صورتی یکطرفی مادرزادی معمولا در زمان تولد تشخیص داده می‌شود. این مشکل می‌تواند بر اثر یک ضربه در زمان زایمان ایجاد شود؛ مثلا زمانی که کادر پزشکی از انبرک استفاده می‌کنند و به اشتباه به یک عصب صورت ضربه می‌زنند.

عمل جراحی که دکتر بایرن انجام داده اولین نمونه از این نوع است و از یک فرایند ابداعی در چند دهه گذشته تحول یافته که در آن جراحان یک ماهیچه پا را به صورت ایمپلنت استفاده می‌کردند. ماهیچه پا گوشه دهان را می‌کشد و به بیماران اجازه می‌دهد که لبخند بزنند. اما این لبخند‌ها گوشه دهان را به شکلی غیرطبیعی بالا می‌کشید.

پزشکان دانشگاه «جانز هاپکینز» سال‌ها تلاش کردند تا یک تکنیک متفاوت را به کمال برسانند. در تکنیک انتقال ماهیچه نواری (multivector gracilis muscle flap) جراحان بخشی از یک ماهیچه ران را می‌گیرند و آن را به دو رشته کوچکتر جدا می‌کنند و سپس این ماهیچه را وارد صورت در گوشه دهان یا لب بالایی به سمت گونه و پلک می‌کنند.

با این حال قابل توجه بود که بیماران دریافت کننده این نوع جراحی هنوز با صورت خود مشکل داشتند؛ زیرا چشم بدون تاثیر باقی می‌ماند. وقتی که افراد بطور طبیعی لبخند می‌زنند گونه‌های آن‌ها بالا می‌رود و اطراف چشم چین می‌خورد. اما جراحی تازه دکتر بایرن و همکارانش به این مشکل پرداخته است. در این جراحی سه رشته ماهیچه اضافه شده و از جمله برای اولین بار یک رشته ماهیچه زیر و اطراف چشم افزوده شده است.

منبع خبر : iribnews.ir