کشف غافلگیرکنندۀ ۱۰ مومیایی کروکودیل در مصر (عکس و فیلم)

کشف غافلگیرکنندۀ ۱۰ مومیایی کروکودیل در مصر (عکس و فیلم)

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۸ مقبره‌ای را در منطقه قبه‌الهوا کاوش کردند که ۱۰ مومیایی کروکودیل با شرایطی بسیار عالی و غافلگیرکننده در آن دفن شده بودند. نتایج این کاوش به تازگی منتشر شده است.

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، در نگاه اول ممکن است فکر کنید آن‌ها زنده هستند و خود را در درون خاک پنهان کرده‌اند! اما واقعیت این است که احتمالا حدود ۲۵۰۰ سال از مرگ این جانوران وحشی گذشته است. این ۱۰ کروکودیل که داخل یک مقبره در منطقه قبه الهوا در غرب نیل کشف شده‌اند، به احتمال فراوان به عنوان بخشی از آیین پرستش «سوبِک» (خدای باروری در مصر باستان) مومیایی شده‌اند.

ویژگی مهم این مومیایی‌ها که از دو گونۀ مجزای کروکودیل هستند این است که در شرایطی بسیار عالی و غافلگیرکننده حفظ شده‌اند. کشف مومیایی‌های حیوانات در مصر از جمله کروکودیل قبلا نیز سابقه داشته است، اما این کشف تازه به دلیل ماندگاری فوق‌العاده‌ای که داشته واقعا چشمگیر است.

کشف غافلگیرکنندۀ ۱۰ مومیایی کروکودیل در مصر (عکس و فیلم)این مومیایی‌ها در مقبره‌ای در کنار چهار مقبرۀ انسان پیدا شده‌اند. از این ۱۰ مومیایی ۵ مورد فقط سرشان پیدا شد و ۵ مورد دیگر کامل‌تر بودند. اما یکی از آن‌ها با طول بیش از ۲ متر تقریبا به طور کامل حفظ شده است.

اما آنچه که به ویژه توجه باستان‌شناسان را در این مورد به خودش جلب کرده است، شیوۀ متفاوت مومیایی کردن این حیوانات است. مومیایی‌های مصری معمولا در پارچه‌های آغشته به صمغ پیچیده می‌شدند؛ اما بر اساس تحقیقی که نتایج آن در نشریه PLOS ONE منتشر شده، در مورد این کروکودیل‌ها هیچ صمغی وجود نداشته و پارچۀ کتان اطراف آن‌ها تقریبا به طور کامل تجزیه شده و توسط حشرات خورده شده بود. این نشان می‌دهد که احتمالا این حیوانات قبل از دفن شدن در این مقبره، در زمین گرم و شنی دفن شده‌اند تا به صورت طبیعی با خشک شدن بدنشان مومیایی شوند.

کشف غافلگیرکنندۀ ۱۰ مومیایی کروکودیل در مصر (عکس و فیلم)

کامل‌ترین مومیایی کروکودیل که در مقبره یافت شده است

هنوز آزمایش قدمت‌سنجی به وسیلۀ رادیوکربن روی این مومیایی‌ها انجام نشده، اما بر اساس شواهد تاریخی محققان حدس می‌زنند که تاریخ این مقبره احتمالا به ۲۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که مومیایی کردن حیوانات در مصر به شدت رواج یافته بود.

منبع خبر : iribnews.ir